Ajankohtaista

RSS

Kuntaliitokset Itä-Uudellamaalla takaisivat palvelut ja kehityksen (julkilausuma syyskokous)

Kuntaliitokset Itä-Uudellamaalla takaisivat palvelut ja kehityksen (julkilausuma syyskokous)

Kristillisdemokraatit (KD) Porvoon paikallisosasto ry:n syyskokous 30.11.2014

Julkilausuma

Porvoon Kristillisdemokraatit valitsivat syyskokouksessa uudeksi puheenjohtajakseen kaupunginvaltuutettu Jere Riikosen. Varapuheenjohtajaksi valittiin Lars Fridefors ja johtokunnan jäseniksi Jari Pesonen, Mikael Sonck ja Jonas Wahlström.

Kristillisdemokraatit pitävät tärkeänä Porvoon ja Itä-Uudenmaan kuntien etenemistä kuntaliitokseen. Yhdistymisen myötä turvataan alueen elinvoimainen kehitys ja kaksikieliset palvelut.
Haasteena on selkeyttää päätöksentekoa ja ohjata taloutta. Erityisesti alueen 2-asteen koulutuksen ja Porvoon sairaalan palveluiden säilyttäminen ja kehittäminen vaativat yksimielisyyttä.

Kuntarajojen poistumisen myötä Itä-Uusimaa muodostaisi yhden vahvan toimijan ja neuvottelijan suhteessa metropolialueeseen ja valtioon. Kuntaliitos mahdollistaisi paremmin suurempien kasvuhankkeiden ja kaavoitusten läpiviemisen. Esimerkiksi rautatiehankkeen edistäminen voisi yhdistää Sipoon, Porvoon ja Loviisan tehokkaasti toisiinsa.
Kuntaliitosten myötä esimerkiksi Porvoon pohjoisosien palvelut voisivat kehittyä Askolan suurimpiin kylätaajamiin tukeutumalla.

Taloustilanteen heikentyessä on tärkeää löytää toimintamalleja, joilla alueen elinvoimaisuus ja sosiaalinen hyvinvointi voitaisiin turvata mahdollisimman laajasti.
Porvoon kristillisdemokraatit haluavat korostaa yhteistyön merkitystä kuntien, seurakuntien, yritysten ja kolmannen sektorin välillä.

Lisätietoja:
Jere Riikonen
040 5501904

Kaupunkikaavoituksen ongelmia (puheeni valtuustossa 13.10.2014)

Arvoisa puheenjohtaja ja rakkaat lähimmäiset

Valtuutettu on ensisijaisesti asumisen ja elämisen asiantuntija. Valtuutetun tulee vaikuttaa käsitteillä oleviin asioihin mikäli kuntalaisen näkökulma ei toteudu.

Porvoon energiatehokkaan Skaftkärrin kaava (Kevätlaaksonpuro ja Kevätlaaksonkallio) ei ole kaikilta reunaosilta ole kelpo.

Raamatussa viisasmies rakensi kalliolle ja tyhmämies hiekalle. Kun rankasade lankesi, niin tyhmän talo sortui. Pelkään, että tarjoamme Porvoossa asukkaille tyhmänmiehen vetisiä tontteja.

Onko oikein, että;

1. Rakennamme alueen, joka on niin märkä, että ylempien tonttien on erityisen piharakentamisen keinoin yritettävä pidättää sadevesiä tontillaan jopa 12 tuntia, jotta alemmat tontit pysyvät kuivina? Alueelle ohjataan entuudestaan kaikki Kevätkummun sadevedet. Korttelissa 5716 ei tulvavaaran takia saa rakentaa kellareita.

2. Kaavoittamme savitontteja, joiden pihat vajoavat ilman mittavia ja kalliita maansiirtotoimenpiteitä?

3. Mainostamme energiatehokasta aluetta, jossa talot ovat niin matalalla, että niihin täytyy asentaa kiinteistökohtainen jätevesipumppaamo.

En voi hyväksyä tällaista kaavoitusta. Ehdottaisin asian palauttamista uuteen valmisteluun, jos kaupunkikehityslautakunta, kaupunginhallitus ja valtuustoryhmät eivät yksimielisesti olisi hyväksyneet asiaa.

Siksi kysyn, että onko kaupungilla alempia hintoja vaikeammin rakennettaville tonteille? (Kiinteistöpäällikkö Maarit Stålhbergin vastaus: Ei ole, koska maaperätutkimukset ovat suuntaa-antavia ja kukaan ei pysty ennakkoon tietämään minkälaisia tontit todellisuudessa ovat. Riski on rakentajalla.)

Jere Riikonen
13.10.2014 Kaupunginvaltuuston kokous

Valtuustoaloite: Kokonniemen maauimalan leväongelman poistaminen

Kokonniemen maauimala keväällä 2014

Kokonniemen maauimala keväällä 2014

Valtuustoaloite 15.09.2014

Porvoon kaupunginhallitukselle

Esitys:
Porvoon Kokonniemen maauimalan uimavedenlaatua on parannettava sinileväongelmien poistamiseksi. Tavoitteena on pidettävä toimenpiteitä, joiden vaikutukset näkyisivät jo vuoden 2015 kesällä.

Perustelut:
Kokonniemen maauimala, Santtari, on Porvoon keskusta-alueen ja Gammelbackan lähiöalueen ainoa valvottu virallinen uimaranta, joka on kävelyetäisyydellä asutuksesta. Uimaranta on suosittu sekä turvallinen, erityisesti lapsille. Kesäkautena ranta on ollut keskeisempiä lasten uimataidon harjoittelupaikkoja Porvoossa.

Kokonniemen maauimala on kärsinyt ainakin kahtena peräkkäisenä kesänä 2013-2014 vakavasta sinileväongelmasta. Leväongelma on lyhentänyt loppukesän uimakautta useilla viikoilla. Sinilevä (syanobakteeri) sisältää mm. maksamyrkkyjä ja siitä johtuen terveydestä vastaavat viranomaiset ovat joutuneet sulkemaan uimarannan uimareilta. Levät ovat värjänneet veden vihertäväksi, jo huomattavasti ennen, kuin pitoisuudet ovat ylittäneet varsinaiset uimakieltorajat. Leväinen vesi on esteettisesti epämiellyttävää ja voi aiheuttaa iho-oireita.

Porvoo on kaupunkistrategiassaan vuosille 2013-2017 sitoutunut kehittämään kaupunkia kestävästi, ympäristöarvot huomioiden. Strategiaan on kirjattuna pyrkimys vesistöjen hyvään tilaan. Uimarannan vedenlaadun parantamistoimenpiteet ovat strategian mukaisia ja lisäksi teknisesti toteutettavissa.

Lisätiedot:
Leväongelmien perussyy on rehevöityminen, eli ravinneaineiden typen ja fosforin liian suuri määrä vedessä. Levien kasvua voidaan rajoittaa poistamalla vedestä typpi – tai fosforiyhdisteet. Sinilevät kykenevät ottamaan typpeä myös ilmasta, joten niiden kasvun rajoittaminen perustuu ensisijaisesti fosforiyhdisteiden poistoon vedestä ja/tai pohjasedimentistä. Poistaminen tapahtuu saostamalla ja/tai imuruoppaamalla.

Fosforiyhdisteet poistetaan vedestä saostamalla vesi rauta- tai alumiinisulfaatilla. Saostus tehdään yleensä kasvukauden päätyttyä ja vesien kylmettyä, jolloin fosfaattiyhdisteet ovat liuenneena veteen, eikä sitoutuneena leviin ja kasveihin. Saostuksen jälkeen fosforiyhdisteet pysyvät kemiallisesti sitoutuneina ja painuvat pohjaan. Mutta, jos talviaikaan jääpeitteen alla oleva vesi muuttuu hapettomaksi, niin fosfaattiyhdisteet voivat vapautua jälleen vesimassaan ja rehevöityminen voi muuttua alkuperäistä pahemmaksi. Siksi Kokonniemen maauimalan pohjasedimentti olisi parasta myös samalla imuruopata.

Imuruoppauksessa ruoppausmassojen käsittely on ongelmallista, koska ruopattava lieteaines on yli 90% vettä, josta sedimentti on otettava talteen, mutta vesi päästettävä takaisin tai ohjattava pois.
Imuruoppauksen toteuttamiseksi olisikin selvitettävä vaihtoehto, voidaanko lieteaines (sedimentti) johtaa vesihuoltolaitoksen viemäriin ja suoraan jätevesilaitoksen käsittelyyn. Hiekkapohjaisen Kokonniemen maauimalan sedimenttiaineen imuruopattava määrä ei ole kohtuuttoman suuri, mutta hiekka on eroteltava pois ennen veden viemäriin johtamista.

Kunnioittavasti:
Jere Riikonen kaupunginvaltuutettu

Finland kan bli ledande på Östersjöpolitik

Östersjöpolitiken i EU och havspolitiken i Finland bör organiseras bättre för att tjäna och trygga Finlands intressen. Utan en fungerande havskontakt till Europa är vi isolerade i Finland. Vår EU-politik ska vara starkt knuten till Östersjöpolitiken och Östersjöstrategin. Finland bör ta en ledande position i EU:s havspolitik.

Bland länderna kring Östersjön är det endast Finland som har ett helhetsintresse för havsområdet. Bottenviken, Skärgårdshavet och Finska viken är våra hemmavatten och vår kanal till världsmarknaderna.

Östersjökommissionens (Helcom) huvudkontor finns i Helsingfors och vi har en lång tradition av havsforskning och havsskydd. Också våra viktigaste handelspartners, Sverige, Tyskland och Ryssland finns vid Östersjöns strand. Finland har 40601 km strand och 80 000 öar och holmar. Inget annat land kommer nära dessa siffror.

På grund av vår skärgårds natur, trånga farleder och nordliga läge har Finlands havsteknologi utvecklats till ett spetskunnande i hela världen. För att fartygstransporten ska löpa året om har man varit tvungen att utveckla teknik för noggrann navigering i isförhållanden. Finland är världens enda land där istäcket i vanliga fall omringar alla hamnar om vintern. Vårt kunnande i arktiskt hav, farleds och hamnverksamhet är ett strategiskt kunnande som det finns en stor världsmarknad för.

Ryssland planerar att anskaffa över tusen specialfarkoster som kan köras i isförhållanden under de kommande åren. Vem ska Ryssland beställa från? Över 50 % av alla världens farkoster som kan användas till isbrytning har byggts i Finland. Havsindustri 2020-arbetsgruppen konstaterade i sin slutrapport att Finland bör satsa på sina styrkor som finns på hög kunskap. Att bygga kryssningsbåtar är en bransch som är drabbad av hård konkurrens världen över, men runt kryssningsbåtsbygget har det byggts upp ett industriekosystem med värdefull kunskap.

Finland är ännu en stormakt när det gäller havskunskap, men alltid förstår vi inte det själva. Finland borde allt mer bygga upp sitt brand kring ett starkt havskluster. De institutioner som jobbar med havspolitik, med till exempel forskning, teknologi, industri och sjöräddning, borde föras närmare varandra och man borde bli bättre på att jobba tillsammans kring havet. På EU-nivå borde vi klara av att lyfta Östersjöpolitiken till samma nivå som Medelhavspolitiken. Ingen kommer att erbjuda Finland något på det här området, det är vi själva som måste ta initiativet i egna händer. Det kan man göra i Europaparlamentet.

Jere Riikonen
marinanalytiker
kandidat i EU-valet

Suomen kilpailukyky euron kuristuksessa

Euro on ollut Suomelle vakaa alhaisen koron valuutta, mutta viime vuosina vientivetoisen taloutemme kilpailukyky on rapautunut huolestuttavasti. Suomi on tuotantokustannuksiltaan noin 20 % kalliimpi maa, kuin Euroopan Unionin keskeisin talousmahti Saksa. Kilpailukyvyn korjaus vaatisi huomattavia toimenpiteitä, mutta perusongelmaa siirretään ottamalla velkaa.

Jokainen suomalainen velkaantuu julkishallinnon kautta lähes viisi euroa joka päivä. Velkasummaa sovittelemalla oman perheen päivittäiseen talouteen, voi ymmärtää kuinka suuri vaikutus sillä on arkeen. Suomen velkaantumisen nopeus on noin yksi miljoonaa euroa tunnissa. Hyvinvointimme lepää pelkän luottamuksen eli velan päällä, mutta totuus iskee pian rajusti jokaisen silmille.

Kilpailukyvyn heikkous on näkynyt vähäisinä investointeina, yritysten vähentymisenä ja tuotannon siirtymisenä ulkomaille. Edes hallituksen vaikeat rakenteelliset päätökset, kuten eläkeiän nostaminen ja julkishallinnon saneeraus tai elvytys ei korjaa vientitalouden rakenteellisia ongelmia. Suomen hyvät luottoluokitukset murenevat pitkälti yritysten toimintaedellytysten heikkenemisen tahdissa.

Taloudellista kilpailukykyä on vaikea saavuttaa koskematta Suomen valitsemaan rahapolitiikan linjaan. EMU:sta on todettava, että yksi ja sama valuutta ei sovi kaikille maille. Vientitaloutemme kilpailukyvyn turvaamiseksi Suomen on toteutettava sisäinen tai ulkoinen devalvaatio. Sisäinen devalvointi olisi liki mahdotonta ulottaa kaikkialle samalla tavalla ja samanaikaisesti. Ulkoinen devalvaatio tarkoittaisi puolestaan markkaan tai mahdollisesti jopa Pohjoismaiseen yhteiseen valuuttaan siirtymistä. Yksikään puolue ei ole uskaltanut tehdä poliittista avausta eurosta luopumiseksi. Siihen liittyy poliittinen riski euron hajoamisesta sekä uudesta pankkikriisistä. Lisäksi ilman selkeätä suunnitelmallisuutta, riskien arviointia ja ilman syvempää Pohjoismaista yhteistyötä, oman valuutan haikailu on pelkkää poliittista populismia.

Suomen julkinen velka lähenee kuluvana vuonna 60 %:a ja budjettivaje 3 %:a Bkt:stä. Suomi on siis rikkomassa EU:n vakaus- ja kasvusopimukselle säädetyt rajat. Rehellinen sopimuksia noudattava skandinaavi tekisi tässä vaiheessa eurojäsenyydestään perusteellisen pohdinnan. Siinä olisi selvitettävä asiallisesti eurosta irtautumisen vaihtoehto eli Suomen exit-suunnitelma (”Fixit”). Sopimusrajan rikkoutumisen vaihe on se hetki, jolloin selvitykselle löytyisi perustellusti poliittinen selkänoja, myös muiden EMU –jäsenmaiden silmissä. Kansalaisten epäluottamus EU-jäsenyyteen kasvaa entisestään, ellei politiikkamme etsi kaikkia perusteltuja vaihtoehtoja hyvinvoinnin turvaamiseksi.

Jere Riikonen

Minun Suomeni on suurempi

Suomalainen maailmankuva on usein lähtenyt siitä perusolettamuksesta, että maailmannapa on jossain  muualla, kuin täällä kotimaassa. Täältä on pitänyt lähteä johonkin, että ymmärtäisi jotain suuresta maailmasta.

Suomi metsien, järvien ja meren ympäröimä soinen suo maa on kaikkea muuta, kuin maailman suuret metropolit. Tämä maa on kylmä ja lämmin, tasainen ja mäkinen, kaksikielinen ja rauhallinen. Ei löydy samanlaista maata, paitsi naapurimaa Ruotsi, joka sekin on jo melko hyvin suomalaisten asuttama.

Luonnonvaramme ovat rikkaat ja opintomme maailman huippua, mutta kansa on pieni ja taipuvainen ajattelemaan vähättelevästi mahdollisuuksistaan. Jos ajattelisimme suuremmin, niin kohta toimisimme suuremmin. Yhdessä voisimme tehdä paljon enemmän. Ihminen on sitä mitä hän ajattelee, sama pätee koko kansaan.

Tarvitsemme Eurooppaa yhteisenä keskustelufoorumina ja rajat ylittävässä kanssakäymisessä, mutta emme voi olla silti liian riippuvaisia siitä ja sen ohjailtavissa. Meillä on oltava ensin ajatus mitä haluamme Suomesta, sitten vasta voimme lähestyä Eurooppaa oikeilla odotuksilla. Olen vahvasti perinteisen kansallisvaltion puolesta ja vastustan EU:n vääjämättömästi etenevää liittovaltiokehitystä. Haluan Suomen, joka ei käpristy itseensä, vaan ajattelee avarasti:

Minun Suomeni on suurempi, koska se kehittyy.
Minun Suomeni on suurempi, koska siihen kuuluu Itämeri.
Minun Suomeni on suurempi, koska siihen kuuluu kansainvälisyys, avoimuus ja menestys.

Europarlamenttiehdokas 2014 Jere Riikonen

 

Suomi Itämeri-politiikan johtavaksi maaksi EU:ssa

Merellisyyden merkityksen Suomessa huomaa jo yhdellä silmäyksellä (kuva Jere Riikonen 2013)

Merellisyyden merkityksen Suomessa huomaa jo yhdellä silmäyksellä (kuva Jere Riikonen 2013)

Suomella on ainoana kokonaisintressi koko Itämereen. Meillä on Suomenlahti, Pohjanlahti, Saaristomeri ja käytämme kauppamerenkulussa Itämerta koko pituudeltaan. Ulkomaankaupastamme puolet toteutuu suoraan Itämeren valtioiden kanssa. Olemme arktisen meriteollisuuden suurvalta ja telakkateollisuus on mittavaa. Yli 50% maailman jäänmurtajista on suomalaisvalmisteisia eli kyseessä strateginen osaamisalue, jolle löytyy kasvavat markkinat. Suomi on Itämeren suojelukomission (Helcom) isäntämaa ja meren tutkimus sekä suojelu ovat vanhastaan tärkeitä.

Itämeri-politiikan keskeinen työkalu on Itämeri-strategia. Se hyväksyttiin 2009 Europarlamentissa ensimmäisenä niin sanottuna makroaluestrategiana. Suomi oli synnyttämässä sitä. Sen tarkoituksena oli tiivistää alueen yhteistyötä ja koordinaatiota. Perusajatus on kiteytetty kolmeen teemaan. Niiden toteuttamiseksi luotiin erilaisia toimenpideohjelmia, joiden laatimisessa ovat olleet mukana valtiot, yhteisöt ja asukkaat.

Itämeri-strategian perusteemat ovat:

  1. Meren pelastaminen (HELCOM:in tavoite, meren hyvä tila vuonna 2021)
  2. Alueiden yhdistäminen (Liikenne- ja energiaverkoston kehittäminen)
  3. Hyvinvoinnin kasvattaminen (kaupan esteiden purkua ja joustoa)

Suomi Itämeri-politiikan johtavaksi maaksi EU:ssa. Itämeren strategia ei elä, kehity ja toimi ilman aktiivista otetta. EU:n jäsenvaltioissa on lisääntynyttä välinpitämättömyyttä alueellisiin strategioihin ja nyt tarvitaan korjausliikettä. Itämeri-politiikkaa on nostettava EU:n Välimeri-politiikan tasolle eli kaikki politiikan lohkot on nostettava johdonmukaisesti tukemaan yhteistä aluetavoitetta. Tämä tarkoittaa myös sitä, että Ukrainan kriisi ei saa heijastua siten, että Suomi ja EU peruvat Itämeren valtioiden neuvoston (CBSS) ja Venäjän valtionpäämiesten tapaamisen Turussa kesäkuussa 2014. Päinvastoin Itämeri-politiikan huippukokous pitää olla se keskustelukanava, jolla yhteys ja vuoropuhelu Venäjän suuntaan elpyy. Tässä Suomella olisi hyvän ja oma-aloitteisen EU-politiikan ja diplomaattisen näytönpaikka. Venäjä on arktisessa meriteknologiassa suurin yksittäinen kauppakumppanimme, siksi olisi Suomelle suorastaan vahingollista hoitaa meripolitiikkaan ja Barentsin alueen arktiseen politiikkaan liittyvät asiat huonosti.

KD:n esitys Porvoon talousarvioon hyväksyttiin

Kristillisdemokraatien Porvoon valtuustoryhmille esittämä lisäys talousarvioon hyväksyttiin kaikien puolueiden yhteiseksi ja yksimieliseksi esitykseksi valtuustokokousta edeltävissä ryhmäneuvotteluissa:
”Toimitilajohto selvittää kiinteistöhoidon palveluiden kehittämistä siten, että selvitetään ja laaditaan vasteajat korjauspyyntöjen ja korjaavien toimenpiteiden välille. Samassa yhteydessä selvitetään malli vasteaikojen laiminlyöntien korvaamisesta.”

Esityksen tavoite oli, että kaupungin koulujen, kirjastojen ja kaikkien kiinteistöjen korjauspyyynnöt huomioidaan ajoissa ja ne johtavat korjaaviin toimenpiteisiin. Nykykäytännössä on ollut vakavia puutteita. Esimerkiksi päiväkodin johtajan korjauspyynnöt eivät ole välttämättä johtaneet toimenpiteisiin, vaan korjauspyyntöjä on jouduttu tekemään useita samasta asiasta. Heikko korjauspalvelu on haitannut kiinteistöjen käyttäjiä ja laiminlyönnit ovat voineet vähentää kaupungin omistamien kiinteistöjen käyttöikää. Kaupunki soveltaa nykyisin vasteaika- ja sanktiokäytäntöä yritysten hoitamien elinkaaripäiväkotien kohdalla. Mikäli yritys ei hoida korjaavia toimenpiteitä palvelusopimuksen mukaisesti, niin se huomioidaan alennuksin maksettavissa hoitovuokrissa. Samaa käytäntöä voidaan soveltaa kaupungin toimialojen sisäisten vuokrien hyvittämisessä.

Esityksen yksimielinen hyväksyntä jo ennen valtuuston kokousta oli positiivinen esimerkki KD:n yhteistyökyvystä ja vaikuttamisen mahdollisuuksista.

Ruotsinkielinen kouluverkkoselvitys oli puutteellinen

Ruotsinkielinen kouluverkkoselvitys hyväksyttiin puutteellisesta valmistelusta huolimatta suurella enemmistöllä. Tämän seurauksena Porvoon länsipuolella lakkautetaan toimivia ja suhteellisen hyväkuntoisia kouluja mm. Gammelbacka skolan (120 oppilasta) ja Saxby skolan (55 oppilasta). Nämä oppilaat siirretään uuteen Tolkkis skolaniin ja Vestra enhetskolaniin, johon tulee myös Näse skolanin ja Strömborgska skolanin oppilaat. Itäpuolella Kråkö skolan lakkautetaan ja Vårberga Skolaniin osoitetaan korjausrahoja ja uutta ”saaristokoulua” suunnitellaan Grännas skolanin yhteyteen.

Uusia kouluja ja priorisointia tarvitaan niukkien taloudellisten resurssien ja koulujen korjausvelkojen vuoksi, mutta kiireessä valmistellussa kouluverkkoselvityksessä olisi pitänyt ottaa useita näkökulmia paremmin huomioon mm: 1. Kuntarakenneuudistus Itä-uudenmaan kuntien yhdistyessä asettaa pian koko kouluverkon uuteen tarkasteluun. 2. Suomenkielinen kouluverkkoselvitys tehdään 2014 ja kouluverkkoja olisi pitänyt tarkastella yhdessä, koska synergiaa tarvitaan. 3. Varhaiskasvatuspalveluiden rajapintojen tarkastelu (esikoulujen) puuttui. 4. Prosessissa ei otettu riittävästi vaihtoehtoja tarkasteluun. Valtuutetuille esitettiin minimi vaihtoehdot päätöksenteon perusteeksi. Tämä seikka oli myös vanhemmille/asukkaille todella ongelmallinen, koska demokraattinen asioiden valmistelu vaatii kaikkien vaihtoehtojen tarkastelun ja ihmisten aitoa kuulemista.

Epämiellyttäviinkin päätöksiin voidaan sopeutua paremmin mikäli prosessi on oikeudenmukainen ja perustuu aitoihin argumentteihin. Lopulliset päätökset uusista kouluista ja oppilaaksiottoalueista tehdään sivistyslautakunnassa, mutta valtuuston päättämä linja huomioiden. Asukkaat ja vanhemmat voivat siis osittain vaikuttaa asioiden kulkuun vieläkin, ottamalla yhteyttä mm. ruotsinkielisen koulujaoston ja lautakunnan jäseniin.

Kaupunkistrategiaan kirjauksia tavoitteiden mukaisesti

Kristillisdemokraatit saivat äänensä kuuluviin Porvoon kaupungistrategiassa. Strategia ohjaa vuosien 2013-2017 valtuustotyöskentelyä periaatteellisella tasolla ja näkyy kehittämisohjelmissa sekä budjetissa. Strategian lähtökohtana on kestävä talous, hyvinvoinnin turvaaminen panostamalla sosiaalisten ongelmien ennalta ehkäisyyn erityisesti perheiden ja nuorten kohdalla. Palveluverkkojen kehittäminen ja elinkeinoelämän edellytysten varmistaminen näkyvät myös strategiassa keskeisinä teemoina

Kristillisdemokraatit pitivät tärkeinä, että saariston ja kylien kehittämisestä tehtiin kirjaukset kaupunkirakenteen tiivistämisen ja kehittämisen rinnalle. Koko kaupunki on pidettävä asuttuna ja palveluiden piirissä, koska valtionosuusrahoituksien perusteet pitää turvata (esimerkiksi saaristolisä 1.6 miljoonaa euroa vuosittain on käytettä saaristoon). Lisäksi kristillisdemokraatit saivat strategiaan kirjauksen, jossa kaupunki pyrkii parantamaan Porvoon vesistöjä kohti hyvää tilaa. Vesistöistä ei ollut mainintoja alkuperäisissä strategialuonnoksissa, vaikka Porvoossa on lähes tuhat kilometriä rantaviivaa, kolme jokea ja useita uimapaikkoja joissa on parannettavaa (esimerkiksi Kokonniemen maauimalan perusparannus sinilevien ja fosforin poistamiseksi. Lisäksi jokien, pohjavesien ja meren tilaa on parannettava monin toimin).

Strategia on poliittinen sitoumus tehdä päätöksiä tiettyjen suuntaviivojen mukaan. Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä on verrattain tyytyväinen neuvoteltuun strategiaan, jossa on näkyy myös kaupunkilaisten oma osallistuminen myös kansalaisraatien muodossa. Jere Riikonen Kaupunginvaltuutettu